Itt talál meg engem:

Twitter icon
Facebook icon
Flickr icon
Google+ icon
LinkedIn icon
RSS icon

A cukros vagy a diétás csinál ki hamarabb?

Egy háromdecis kólával annyi cukrot tömünk magunkba, amennyit normális körülmények között azonnal kihánynánk. De vajon jobb-e ennél a diétás üdítő?

Minden létező fórumon nap mint nap halljuk, látjuk, olvassuk, hogy mennyire árt az a rengeteg cukor, amit a modern élelmiszeripar belénk diktál. Egyre többen vannak azok, akik ezt mesterséges édesítőszerekkel szeretnél kompenzálni. Amikor valaki rutinosan diétás üdítőt kér, igyekszik megnyugtatni magát: elkönyveli, hogy odafigyel magára, mert tudatosan csökkenti a cukorbevitelt. Csakhogy felmerül a nagy kérdés: mennyivel jobb a diétás cucc, mint a tömény cukros?

Nézzük meg először, mi történik akkor, amikor megiszunk egy háromdecis, cukros kólát. A testünknek fel kell vennie a harcot azzal a körülbelül három-négy evőkanálnyi cukorral, ami egyik pillanatról a másikra megszállja. Ez a napi cukorbevitel száz százaléka , amit tizenhat óra helyett néhány perc alatt leerőltetünk. A helyzet az, hogy ettől a szervezetünk valóságos csatatérré változik.

Ennyi cukor van egy kólában

Ennyi cukor van egy kólában

Tíz perc múlva

Az egész katyvasz még mindig ott van bennünk. Csak azért nem hányjuk ki azonnal az egészet, mert a kólában foszforsav van, ami elveszi az émelyítően édes ízt, és ezzel megakadályozza a szervezet normális reakcióját.

Húsz perc múlva

A vércukorszintünk az egekbe ugrik. A szervezetünk válasza az, hogy nagy mennyiségű inzulint termel. Ez aztán nekilát, hogy a cukorbombát zsírrá alakítsa.

Negyven perc múlva

A kólában lévő nagy löketnyi koffein teljesen felszívódik. A pupillánk kitágul, a vérnyomásunk megemelkedik. A máj további nagy mennyiségű cukrot pumpál a véráramba.

Negyvenöt perc múlva

A szervezetünk dopamintermelése csúcsra járatódik. Ez az a hormon, ami az agyunk megfelelő központjaiban fokozott örömérzetet hoz létre. Ez az az élvezet, ami miatt legközelebb is kólát akarunk inni, mert  hiányozni fog a fíling. Fizikailag tulajdonképpen ugyanez történik a heroin esetében is.

Hatvan perc múlva

Megint vágyakozunk a cukor után.

 

Átverik az emésztésünket

Átverik az emésztésünket

És még néhány statisztikai adat:

  • Napi egyetlen cukros üdítő nyolcvanöt százalékkal növeli a cukorbetegség kockázatát.
  • Fiziológiai értelemben véve a cukor legalább olyan függőséget okoz, mint a kokain.
  • Aki az első adagon kívül is még egy második üdítőt is megiszik naponta, az átlagosan hét kilót hízik tőle évente.

Na és mit csinálnak velünk a diétás üdítők?

Ezek után nézzük meg, mi a helyzet a mesterséges édesítőszerekkel!

Átverik a testünket

A szervezetünk evolúciója nem készített fel minket ilyen rafinált szerekre. Attól, hogy igaziból nem cukor kerül belénk, hanem csak valami hasonló, az inzulin éppen úgy termelődik a testünkben. Ez megterhelő, ráadásul éppen úgy zsírtermelésre ösztönzi a szervezetünket, minta cukor.

Nem segítenek a fogyásban. Enyhén szólva...

A statisztikák szerint a diétás üdítők hatására az embernek hetven százalékkal nagyobb mértékben gyarapodik a derékbősége, mint azoknak, akik nem fogyasztanak ilyesmit. Azok pedig, akik naponta legalább két üdítőt megisznak, ez az arány ötszáz százalék. Igen, 500%!
Van a dologban egy pszichológiai csapda is: aki „áldozatosan” lemond a cukorról, és édesítőszeres cuccot iszik, az könnyen elhiteti magával, hogy minden rendben hízásügyben. Jöhet a vaskosabb kaja, elvégre diétás üdítőt iszik...

Bekavarnak a cukorháztartásba és az emésztésbe

Mivel a szervezetünk nem tud különbséget tenni a cukor és a műcukor között, éppen úgy fennáll a cukorbetegség kockázata. Ráadásul a megbolygatott emésztőszervrendszer változatos problémákat tud kavarni:

  • magas vérnyomás
  • magas koleszterinszint
  • agyi érkatasztrófák megemelkedett kockázata

Megakadályoznak a vízivásban

Mivel sokan a víz helyett isszák, megfosztják a szervezetüket ettől a létfontosságú anyagtól. Igaz ugyan, hogy a diétás üdítőben nincs kalória, de semmi olyasmi sincs benne, amire a testünknek bármiféle szüksége van.

Fejfájást okozhatnak

Vannak olyan kutatások, amelyek kimutatták, hogy sok migrénes eset a mesterséges édesítőszerekre, például az aszpartamra vezethető vissza.

Löttyök...

Löttyök...

Metamfetamin-fogsort csinálnak

Egy kutatás során összehasonlították metamfetamin-függő, kokainfüggő és diétásüdítő-fogyasztók fogsorát. Az eredmény az lett, hogy nincs sok különbség. A diétás üdítők éppen úgy szétbarmolják a rendszeres fogyasztók fogait, mint a legdurvább kábítószerek.

 

 

 

Hamarabb berúgunk tőlük

A diétás üdítőkből készített koktélok hamarabb földhöz vágják az embert, mit a cukrosak. A kutatók szerint ez azért lehet, mert a vér hamarabb feloldja a mesterséges édesítőszert, mint a cukrot.

Depressziót okozhatnak

Egy tíz éven át folytatott kutatás szerint azok, akik naponta legalább négy diétás üdítőt megisznak, harminc százalékkal gyakrabban lesznek depressziósak. Ez a kutatás ugyan még nem bizonyította az ok-okozati összefüggést, csak a két jelenség gyakori együttes előfordulását, de azért érdemes odafigyelni.

Csontritkulást okozhatnak

Mindenféle üdítő, beleértve a diétásakat is, csökkenti a csontjaink ásványianyag-tartalmát. Különösen igaz ez a nők esetében, akik hatvan fölött eleve hajlamosabbak a csontritkulásra, mint a férfiak.

Veszélyeztetik a szívünket

Egy kutatás eredményei szerint fokozott a szív- és érrendszeri betegségek veszélye azoknál, akik rendszeresen fogyasztanak diétás üdítőt. Azok, akik sok ilyet isznak, negyvenhárom százalékkal gyakrabban esnek át ilyen betegségeken. Ez hangsúlyosan, kifejezetten a mesterséges édesítőszerekre vonatkozik, a cukros üdítők nem okoznak ilyen veszélyt.

Tehát:

A helyzet tulajdonképpen rendkívül egyszerű. Minden üdítőital árt. Mindegyik: cukros vagy diétás, tökmindegy. Aki jót akar magának hosszú távon, az semmi ilyesmit nem iszik. Nehogy már ezek az ártalmas és méregdrága löttyök tönkretegyék az egészségünket! Igyunk inkább vizet!