Itt talál meg engem:

Twitter icon
Facebook icon
Flickr icon
Google+ icon
LinkedIn icon
RSS icon

Alváshiány - 10 ütős érv, amiért aludnia kell

Az alváshiány olyan következményekkel járhat, amikre nem is gondol. Egy-két ébren töltött éjszaka még rendben van, de ha hosszú távon nincs meg a hat óra...

Az alváshiány alaposan ki tudja készíteni az embert. Elég egyetlen álmatlan éjszaka, és másnap használhatatlanok vagyunk. Ez azonban még a legkisebb probléma. Aki huzamosabb ideig kevesebbet alszik napi hat óránál, az valószínűleg bajban van.

A rövid távú következmények mindenki számára ismertek: 

  • gyengébben tudunk koncentrálni
  • rosszabb döntéseket hozunk
  • rosszabbul dolgozunk
  • stresszesek vagyunk 
  • emiatt gyakrabban hibázunk, 
  • könnyebben jönnek a közlekedési és üzemi balesetek.

A krónikus alváshiánynak azonban nagyon súlyos következményei lehetnek hosszú távon is.

Jöjjön tíz olyan következmény, amelyek rengeteg embert sújtanak, és amelyekre mindenkinek nagyon oda kell figyelnie.

Elég egy éjszakányi álmatlanság, és másnap használhatatlanok vagyunk (Kép: photostock, FreeDigitalPhotos.net

Elég egy éjszakányi álmatlanság, és másnap használhatatlanok vagyunk (Kép: photostock, FreeDigitalPhotos.net

1. Agykárosodás

A hosszú távú alváshiány olyan mértékben megviseli az agyat, hogy egyszerűen csökken az idegsejtek száma. Mindez olyan területeken is bekövetkezik, amelyek az értelmi képességeinkkel, a felfogásunkkal vannak kapcsolatban. A krónikusan keveset alvóknak egy idő után észrevehetően csökkennek a szellemi képességei.

2. Csontritkulás

Krónikus alváshiány hatására a csontszövet sűrűsége csökkenni kezd. Hosszú idő alatt ez komollyá is válhat. Aki nem alszik eleget, annak kimutathatóan nagyobb esélye van az idő előtt bekövetkező csontritkulásra, mint a jó alvóknak.

3. Genetikai változások

Egy 2013-as kutatás ijesztő eredményt hozott: már egyetlen hét elégtelen alvás 700 genetikai változást eredményezett a kísérleti alanyok szervezetében. Ezek a módosulások olyan területeket is érintettek, amelyek a mindennapi életünket, az egészségünket is közvetlenül érintik: például az immunrendszert vagy a stressztűrő-képességünket.

4. A bőr öregedése

Rengeteget hallhatunk arról, hogy védeni kell a bőrünket a naptól, és hogy jól meg kell válogatni, mit kenünk magadra, mivel mosakszunk. Mindez így is van. Arról viszont már kevesebb szó esik, hogy mennyi kárt okoz a krónikus alváshiány a bőrünknek.
Egy 2013-ak kísérletben 60, ereje teljében lévő nőt vizsgáltak, akiknek a fele hat óránál kevesebbet aludt naponta. Kiderült, hogy a két csoport bőrének öregedése nem sokban különbözött a külső tényezők okozta – extrinzik – öregedésben. A mély ráncok és a napfény okozta szeplők hasonló mértékben jelentkeztek.
Óriási különbségek mutatkoztak viszont a belső- vagy intrinzik – bőröregedésben. A bőr megereszkedése, a rugalmasság elvesztése és a finom ráncok keletkezése sokkal gyorsabb és súlyosabb volt a rossz alvóknál.

5. Agyvérzés, agyi infarktus

Az alváshiány jelentősen növeli az agyi érkatasztrófa kockázatát. Akár agyvérzésről, akár agyi infarktusról, érelzáródásról beszélünk, mindenképpen igaz, hogy az alváshiány súlyos kockázati tényezőt jelent. A testünk láthatólag megköveteli a maga alvásadagját. Amennyiben nem kapja meg, komoly stresszt él át, ami visszafordíthatatlan következményekkel is járhat.

6. Elhízás

A rendszeres alváshiány olyan hormonális változásokhoz vezethet a szervezetben, amelyek jelentősen megnövelik az elhízás kockázatát. Ez aztán egy sor további veszélyt hozhat magával: cukorbetegség, szívinfarktus, agyvérzés, és még sok minden más.

7. Szívbetegség

Egy hatalmas volumenű kutatás, amely 2011-ben nyolc országra és 450 000 személyre terjedt ki, nyugtalanító összefüggéseket mutatott ki. Kiderült, hogy akik rendszeresen hat óránál kevesebbet alszanak, vagy éjszakánként sokszor felriadnak, azok 48 százalékkal nagyobb eséllyel kapnak különböző szívbetegségeket.

8. Rák

Sajnos ez sem marad ki a lehetséges következmények közül. A krónikus alváshiányban szenvedők nagyobb valószínűséggel betegszenek meg vastagbél- és végbélrákban, a már mellrákos nőkben pedig gyakrabban fejlődnek ki még agresszívebb melldaganatok. A rák kiújulása is nagyobb esélyt kap, a férfiak prosztatája pedig szintén nagyobb veszélybe kerül, ha nem alszanak eleget.

9. Korai nyugdíj

A középkorú és idősödő emberek jellegzetes problémája az álmatlanság. Meg is szenvedik a következményeit. Egy 1500 középkorú munkavállalót vizsgáló amerikai kutatás alanyainak 41 százaléka küzdött alvásproblémákkal. Közülük 66 százalék került olyan rossz egészségi állapotba, hogy idő előtt nyugdíjba kellett mennie.

10. Korai halál – férfiak, vigyázzanak!

Egy másik, szintén amerikai felmérés 1700 embert vizsgált. Az eredmény egyszerű, mint a kőbalta, és lesújtó. Azok a férfiak, akik életük jelentős részében napi hat óránál kevesebbet alszanak, hamarabb halnak meg. Mindez különösen figyelemfelkeltő, annak tudatában, hogy a kutatók ebben a végeredményben már számításba vették az alkohol a dohányzás, az elhízás, a magas vérnyomás és a cukorbetegség jelentette kockázatokat is. A nők esetében a kutatási eredmények nem egyértelműek – lehet, hogy ők ebben a tekintetben is jobban bírják a gyűrődést.

Aludjanak!

Ezeknek a tudatában mindannyiunknak érdemes átgondolni, meddig feszítjük a húrt. Éppen elég oka van annak, hogy nehezen alszunk el, legalább saját magunkat ne kínozzuk! Legyen egy pont, ahol azt mondjuk magunknak, hogy eddig, és ne tovább! A munka, a család, a teljesítmény nagyon szép dolgok, de csak addig tudjuk fenntartani őket, amíg egészségesek vagyunk, és amíg élünk. Úgyhogy aludjanak!